Obec Sobotín se nachází v okrese Šumperk v Olomouckém kraji v malebném údolí v podhůří Jeseníků.
První písemná zmínka o obci pochází z roku 1351. Historie Sobotína, je obdobně jako většina okolních obcí, spjata s těžbou železné rudy.
Bohatou historii obce dokladují zachovalé památky. Kostel sv. Vavřince byl postaven v roce 1605 na místě někdejší evangelické modlitebny. Právě v sobotínském kostele vernířovická žebračka vyjmula po přijímání z úst hostii, neboť se tehdy věřilo tomu, že pokud podá hostii krávě, bude lépe dojit. Událost se stala osudnou nejen pro ni, ale pro další stovky obětí čarodějnických procesů. Mezi nimi byli upáleni i rychtář Jan Axmann (1682) a jeho manželka Dorota (1683). Historie Sobotína je úzce spjata s průmyslovou výrobou, o jejíž rozkvět se zasloužili bratři Franz a Albert Kleinové. Ti na místě starého hamru nechali vystavět sobotínský zámek. Ve 40. letech 19. století došlo k přestavbě, kdy objekt získal romantické historizující pojetí, v němž však tehdy ještě převládal doznívající empírový sloh. Stavbu obklopil zámecký park, okrasný rybník a řada drobných parkových staveb. V letech 1966 až 1968 provedl nový vlastník Důl Dukla Havířov přestavbu. V současné době je zámek majetkem soukromých vlastníků, kteří jej zvelebují. Rod Kleinů připomíná mauzoleum. Kaple s podzemní hrobkou se nachází uprostřed rozsáhlého parku. Stavba je zřetelně inspirovaná dílem slavného italského renesančního architekta Andrea Palladia. Samotná budova vyniká bohatou sochařskou a kamenickou výzdobou (podrobněji na zastavení č. 13).
U hlavní silnice ve směru na Ostravu se nachází malý nenápadný domek mýtní stanice v Sobotíně. Pravděpodobně je to poslední ve své původní podobě dochovaná mýtní stanice nejen v Olomouckém kraji, ale i v České republice. Připomíná doby, kdy se na cestách vybíralo mýto. Na silnici nazývané Šumperská nebo Jablonská ji postavila v letech 1839 až 1842 firma bratří Kleinů a od roku 1864 je již uváděna v seznamu majetku sobotínských železáren. Na státních silnicích povinnost platit mýtné trvala do roku 1895, k úplnému zrušení výběru mýtného došlo v roce 1902. Objekt se v roce 2011 u příležitosti oslav 140. výročí železniční trati Zábřeh – Sobotín dočkal rekonstrukce.
Trasa dále pokračuje vlevo a po 200 m naváže na modrou turistickou trasu.